piątek, 15 lipca 2011

Pyszny, łatwy mocno zakwasowy :)


Jem, piszę, jem, jem...je.. stem z siebie zadowolona! :) Wyszło tak jak miało, czyli pysznie. 
Zakwasu u mnie pod dostatkiem. Szukałam więc przepisu  w którym będzie można go sporo zużyć. Znalazłam u niezawodnej Liski. Jej przepis na Bułki na zakwasie posłużył mi do zrobienia chleba na duużej ilości zakwasu.Przepis podaję z moimi modyfikacjami.

Składniki:
150 g aktywnego zakwasu żytniego
200 g mąki przennej
200g mąki żytniej
170g wody
1 łyżeczka miodu
1 łyżeczka soli
1łyżeczka świeżych drożdży
2 łyżki uprażonego sezamu( w drugim bochenku 2 łyzki + 1 łyżka siemienia lnianego)

Zakwas wymieszać z wodą i drożdżami. Dodać oliwę, sól i miód i stopniowo wsypywać mąkę, Wyrobić gładkie ciasto, na końcu dodając sezam.
Jedna porcja wystarczy na typową podłużną formę.
Wyrobione ciasto smaruję oliwą. Formę smaruje olejem i posypuję otrębami żytnimi. Układam ciasto i pozostawiam do wyrośnięcia. Mi bochenki wyrosły szybko, bo w około 1,5 godziny. Trzeba dać im spokój, wasze mogą potrzebować więcej czasu. Piekarnik nagrzany do 230 st. C, naparowany. Wstawiamy bochenki i pieczemy ok 25 minut. Wierzch po ok 10 minutach  przykrywam papierem do pieczenia.

* to już któryś mój bochenek na zakwasie i ten jest numerem 1! Polecam, naprawdę pyszny miąższ i chrupiąca skórka.
Smacznego!

4 komentarze:

  1. Rewelacyjny bochenek, uwielbiam te zakwasowe więc dla mnie idealny i jak pięknie wyrósł :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja dzisiaj właśnie robiłam bułki:) Super ten chlebek Ci wyszedł!:)
    Pozdrawiam
    Asiek

    OdpowiedzUsuń
  3. domowe chlebki sa pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładny chleb. Gratulacje!

    OdpowiedzUsuń